
WIe hebben wij gesproken?

GenusCare & Fundaments vinden elkaar in kernwaarden: solide, veilig en altijd dichtbij
Zorg of hulp nodig hebben gaat altijd over een ander. Niet over jezelf. Dus hoe introduceer je als zorgorganisatie zorg bij senioren die zichzelf nog lang niet oud en bejaard voelen? Het antwoord is: geleidelijk en laagdrempelig. Genus Care ontwikkelde daarom een product dat ze zelf omschrijft als ‘warm technology’. Een product dat er huiselijk uitziet, maar de persoon in kwestie ondertussen verbindt met zowel de zorg alsmede de familie en vrienden, waardoor contact en ondersteuning altijd dichtbij is. Veiligheid en betrouwbaarheid zijn dan sleutelwoorden.
De aanleiding
Genus Care is ontstaan toen oprichters Jill Mulder en Hans-Elias de Bree bij hun eigen ouders uit eerste hand ervoeren hoe de zorg voor ouderen geregeld was. ‘De overheid stimuleert senioren om zo lang mogelijk thuis te wonen, maar ondertussen kampt de zorgsector met tijd- en personeelstekort. En de wisselwerking tussen zorg en mantelzorg is ook niet optimaal. We trokken onze eigen ervaringen breder: hoe kunnen we de zorg voor morgen inrichten en laten we informele zorgmedewerkers (familie en vrienden) deel uitmaken van de professionele zorgcirkel?’ Het resultaat was Genus Care.
Data als basis voor zorg
Met Genus Care ontwikkelden Jill en Hans-Elias een volledig nieuw product. ‘Zorgtechnologie bestaat al langer, maar bestaande producten nemen slechts een deel van de zorg op zich. Denk aan persoonsalarmering, valdetectie, beeldschermzorg of dagstructuurondersteuning middels een pratende plant. Genus Care bundelt alle zorgtechnologie in één apparaat. Je kunt ermee beeldbellen en foto’s mee delen, maar ook gebruikmaken van slimme monitoring: valdetectie, dagritmeregistratie en medicijnherinneringen. Wordt een medicijn niet ingenomen, dan volgt direct een melding. Die monitoring draait continu. Elke 10 seconden verzamelt een Genus gegevens, zoals temperatuur, beweging, licht, geluidsniveau en het aantal schermaanrakingen. Er wordt ons dan ook best vaak gevraagd: Waar staat jullie data dan? Ons antwoord: in Nederland. En dat levert gelijk een grote, groene vink op.’
Genus Care & Fundaments
Jill vervolgt: ‘We worden weleens benaderd door een consument die iets voor een ouder wil hebben, maar de meeste consumenten informeren toch eerst bij de overheid en verzekeraars. Daardoor zijn we in de zorgstructuur beland. Inmiddels bestaat onze klantenkring uit implementatie partners uit Nederland, Engeland, Spanje en Australië. Zij werken met zorgorganisaties die zowel intramuraal en extramuraal werken. We hadden dus al vrij snel een partner nodig die twee dingen kon garanderen: dataveiligheid en hoogwaardige support. Alle data moet sowieso in Europa blijven en data redundancy is onmisbaar. We bieden met Genus Care namelijk rust en vertrouwen. Dan moeten wij dus ook kunnen vertrouwen op de partijen waar wij mee samenwerken. Als ontwikkelpartij hebben we bovendien vrij vaak unieke vragen. Dan willen we niet tegen een chatbot aanlopen.
Fundaments begrijpt dat en stelt zicht echt als onze partner op. Ook procesmatig zitten we op één lijn. Wij zijn ISO 27001:2022 en NEN 7510-1:2017-gecertificeerd en die instanties kijken kritisch naar je keten. Dan zitten we met het verhaal van Fundaments meer dan goed: ze zijn solide, veilig en altijd dichtbij.’
Gerelateerde oplossingen
Focussen op uw corebusiness en geen tijd verliezen met (IT) bijzaken, zoals het onderhouden van een complexe IT-infrastructuur, dat wilt u toch ook? Dat kan met Infrastructure as a Service (IaaS) van Fundaments, het veilige en flexibele Cloud-fundament voor groei en innovatie. Infrastructure as a Service is een volledig soeverein virtueel datacenterconcept met alle voordelen van een fysiek datacenter, aangevuld met voordelen van schaalbaarheid en configureerbaarheid. IaaS-provider Fundaments draagt met de dienst Infrastructure as a Service de volledige zorg voor de IT-infrastructuur van uw organisatie, zodat u zich volledig kunt focussen op uw corebusiness.
Over de klant
Bijna de helft van de thuiswonende ouderen krijgt hulp en 33% geeft aan zich wel eens eenzaam te voelen. Jill Mulder en Hans-Elias de Bree, oprichters van Genus Care, ondervonden dit probleem ook bij hun ouders. Zij vonden het lastig om op afstand en in de wetenschap dat alles in orde is, goed contact te houden met hun ouder(s). Ze verlangden naar een product dat contact op afstand en zorg op afstand mogelijk maakt, voor professionals en voor het gezin. Een product dat rust en vertrouwen geeft als je er niet bent en je op afstand het gevoel geeft dat je met elkaar verbonden bent. Vanuit deze wens is Genus Care in 2018 opgericht. Een bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van het E-health product Genus.