cases to be proud of

Onguard over disaster recovery en back-up

De DR (disaster recovery) dienst van Fundaments stelt partners in staat aan hun klanten meer te bieden dan een reguliere back-up faciliteit. Hoe dat in de praktijk gaat was een van de vragen die we Onguard uit Zaltbommel, ruim 15 jaar leverancier van credit management software, stelden. Michel Erkens en Alexander van Bruchem van Onguard legden ons dat uit.

Alexander: “Wij leveren een SaaS-applicatie via de infrastructuur van Fundaments of via de eigen systemen van klanten. Klanten verwachten van SaaS-diensten dat die het gewoon altijd doen en daarom besteden wij aandacht aan DR. Het heet niet voor niets DR, mocht er ooit onverhoopt iets heel erg fout gaan dan moet de klant binnen de afgesproken tijd weer up-and-running kunnen zijn.”

“Een groot voordeel van de diensten die wij nu van Fundaments afnemen is dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt wie waarvoor verantwoordelijk is. Wij hoeven niet meer naar een datacenter te rijden om daar een incident te herstellen, dat doen zij voor ons. En klanten die onze SaaS-dienst off premises afnemen hoeven dat dus ook niet.”

“Een groot voordeel van de diensten die wij nu van Fundaments afnemen is dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt wie waarvoor verantwoordelijk is.”

“Let wel, wij maken een onderscheid tussen BU (back-up) en DR. Het eerste is bij al onze klanten wel bekend. Wij maken BU’s op applicatie en VM-niveau en dat is integraal onderdeel van ons aanbod. Verder speelt dat onze SaaS-dienst voor de meeste klanten slechts een onderdeel van een groter proces is. Zij willen zich daar geen zorgen over hoeven maken en verlangen daarom van ons dat wij daar altijd in control zijn. Wat wij willen bereiken met kwalitatief goede BU’s en DR is bewijzen dat we de klanten op dat punt echt ontzorgen.”

 Vragen jullie klanten concreet om DR of vragen ze om BU?

“Dat verschilt. We zien bij RFP’s beiden voorkomen natuurlijk en het verschilt per aanvraag of het een standaard vraag is of dat ze er ook echt mee bezig zijn. Gebruikelijk testen wij onze DR  periodiek en rapporteren of de BU en DR-maatregelen ook daadwerkelijk werken, klanten vragen daar ook om. Begrijpelijk want niets is zo erg als een BU moeten terugzetten en er dan achter komen dat daar een issue mee is.”

 Hebben jullie al eens een DR verzoek gekregen?

“Klanten die problemen hebben komen bij onze support-afdeling uit en bij zaken als corrupte data invoer kunnen we in specifieke gevallen adviseren voor het terugzetten van een BU Dit zou weleens minder tijdrovend kunnen zijn dan het handmatig herstellen, dit stemmen we volledig af met de klant. Sommige klanten zullen zo’n situatie ervaren als een DR, maar strikt genomen is dat het natuurlijk niet.”

“Een echt DR-verzoek, omdat er iets heel erg fout is gegaan, hebben we gelukkig nog niet meegemaakt. Het feit dat we er op zijn voorbereid en dat ook testen, is geruststellend voor onze klanten. DR-maatregelen kun je vergelijken met een brandverzekering, die heb je in de hoop er nooit gebruik van te hoeven maken.”

“Het feit dat we er op zijn voorbereid en dat ook testen, is geruststellend voor onze klanten.”

 Hoe brengen jullie BU en DR bij de klanten onder de aandacht?

“Het is onderdeel van ons SaaS-aanbod. Wie die dienst afneemt en dat niet zelf host, heeft daarbij de keuze tussen een aantal opties. Die lopen uiteen van standaard, wat al veel omvat, tot maatwerk. Als de klant bijvoorbeeld zijn data met het oog op DR op meerdere fysieke locaties wil hebben ondergebracht, kan dat ook. Maar of het nu om maatwerk gaat of om de uitgekiende standaard opties: hij heeft er geen omkijken naar. Dat is toch wel het mooie aan de nieuwe manieren van BU en DR. Natuurlijk leggen we graag tot in detail uit hoe het werkt, indien gewenst vragen we Fundaments daarbij aanwezig te zijn, maar dat komt weinig voor hoor. Klanten willen weten wat we bieden zodat ze een goede keuze kunnen maken. Daarop is ons aanbod afgestemd en Fundaments is daarvoor een goede leverancier, omdat via dat platform zowel meerdere datacenter locaties als alle mogelijke BU en DR-diensten mogelijk zijn.”

“Of het nu om maatwerk gaat of om de uitgekiende standaard opties: de klant heeft er geen omkijken naar.”

Meer weten over de disaster recovery diensten van Fundaments? Neem dan contact met ons op.