Sluiten

Zoeken

Succesverhalen

Exite ICT

Iris Nicolaas
Door Iris Nicolaas op 09 juli 2020
Succesverhalen
Geschreven door
Iris Nicolaas
Geplaatst op
09 juli 2020
Tags
Succesverhalen
Exite ICT succesverhaal Fundaments

Robbie Mulders en Ronald Vehof van Exite ICT over de voordelen van outsourcen naar Fundaments.

Wat voor Exite ICT begon als een leuke innovatieve oplossing voor klanten, groeide uit tot een volledig datacenter. Langzaam maar zeker werd het een bedrijf op zich, dat veel tijd, geld en kennis behoefde. Zaken die ten koste gingen van de corebusiness van Exite: het zijn van een servicegerichte ICT-dienstverlener. Tijd om te outsourcen dus. De voordelen bleken van grote waarde voor de toekomst van Exite. “Het outsourcen van onze Cloud-infrastructuur heeft ons vleugels gegeven.”

Bekijk onderaan de tekst de video van het interview met Robbie Mulders en Ronald Vehof van Exite ICT

Robbie vertel, wat was de concrete vraag waarmee jullie bij Fundaments aanklopten?

Help ik heb een datacenter, hoe kom ik er weer vanaf? Ons datacenter begon als een innovatieve klantoplossing. We zagen een groeiende vraag naar Private Cloud in de markt en het leek ons gaaf om dit zelf te kunnen faciliteren voor onze klanten. Het begon kleinschalig, maar voor we het wisten hadden we een volledig en complex datacenter met capacity management, power management, lifecycle management en noem het maar op. We kwamen er steeds meer achter dat het beheren en beheersen van een eigen datacenter een flinke opgave is. En een risicovolle opgave gezien de maandelijkse cloudcontracten en het feit dat klanten consumptie based resources afnemen. We moesten meegroeien met de vraag van de klant, maar hadden tegelijkertijd geen garanties dat investeringen in hardware zich zouden terugbetalen. Toen we voor een nieuwe investering kwamen te staan voor ons datacenter, hebben we onszelf de vraag gesteld of outsourcen niet een betere stap was.

Wat was de doorslaggevende reden om daadwerkelijk jullie Cloud-infrastructuur te outsourcen?

De klant. Door terug te gaan naar onze basis, kwamen wij tot de conclusie dat outsourcen de enige manier was om uit te blinken in onze corebusiness: het zijn van een servicegerichte ICT-dienstverlener. De klant staat bij ons altijd centraal en de service die wij bieden moet zo hoog haalbaar mogelijk zijn. Daar willen wij onze tijd en geld in investeren, niet in hardware en het beheren van een datacenter. We zagen daarnaast in dat wij niet meer konden meespelen in de divisie van Private Cloud-aanbieders. Dat er partijen zijn, die daar veel beter in zijn dan wij. We realiseerden ons dat we die strijd niet aan wilden gaan omdat onze expertise zich óp het platform bevindt, niet ín het platform. Door onze Cloud-infrastructuur te outsourcen zouden we meer tijd vrijspelen voor onze corebusiness en het innoveren daarvan. We zouden ons talent maximaal kunnen inzetten en daarmee nog meer impact kunnen maken op de klant en hun ontwikkeling. Toen we dit eenmaal helder voor ogen hadden, was het outsourcen een no-brainer. Het was de beste keuze voor onze klant. En daarmee voor ons.

Hoe zijn jullie hiervoor bij Fundaments terecht gekomen?

We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar Private Cloud-aanbieders in Nederland. Een paar partijen kwamen naar voren, waaronder Fundaments. Ze sprongen er uiteindelijk voor ons uit omdat ze heel specialistisch zijn. Er zit geen diffuse propositie in voor ons beiden. Het is heel lean en mean. Fundaments zegt gewoon: wij zijn goed in datacenters, in Private Cloud, en jullie zijn goed in datgene wat op het platform gebeurt. Het sprak ons heel erg aan dat er op deze manier geen competitie of concurrentie plaatsvindt, maar dat je echt samen een stuk co-creatie neerzet. Het bleek een perfecte match.

Ronald, kun jij meer vertellen over de oplossing die Fundaments heeft aangedragen voor jullie outsourcingsvraagstuk?

Fundaments levert het IaaS-gedeelte van onze dienstverlening, oftewel Infrastructure as a Service. Zij bieden dus het fundament voor onze diensten. Met die oplossing werden onze centrale vragen direct beantwoord. Namelijk: hoe kunnen wij de dienstverlening die we al aan onze klanten bieden continueren op een toekomstbestendige wijze én hoe gaan wij de sourcing van de systemen die wij voor klanten gebruiken op een goede manier borgen.

Een duidelijke oplossing, maar het overdragen van de workload van al jullie klanten is natuurlijk niet niks. Hoe heeft Fundaments jullie vertrouwen gewonnen?

Eerlijk gezegd vonden we het best wel spannend. Je plaatst een belangrijk onderdeel van je dienstverlening buiten de deur en dat roept een hoop vragen en zorgen op. Je vraagt je onder meer af hoe klanten gaan reageren, hoe het in de markt wordt gezien, wat het voor de mensen in ons eigen datacenter betekent en hoe onze diensten geborgd blijven vanuit deze nieuwe samenwerking. Outsourcen is echt een grote stap. Fundaments heeft de tijd genomen om op zowel technisch als commercieel vlak al die vragen te beantwoorden en onze zorgen weg te nemen. Uit de vele gesprekken kwam naar voren dat het meedenkend vermogen van Fundaments heel groot is, dat onze visies dichtbij elkaar liggen, dat ze flexibel zijn, dat hun technische kennis groot is en op basis van al die zaken hebben wij het vertrouwen in hen als partner uitgesproken.

Jullie zorgen waren weggenomen, maar hoe zat het met de zorgen van klanten?

Klanten verwachten stabiliteit en performance binnen de systemen die ze willen gebruiken. Als wij dat op duurzame wijze willen borgen is outsourcen de enige en beste optie. Onze klanten stonden achter deze boodschap. Wat meehielp is dat de migratie van de workload geen impact zou hebben op de bedrijfscontinuïteit. De migratie is volledig geautomatiseerd en brengt minimale downtime met zich mee. We plannen het daarnaast buiten kantoortijden, waardoor klanten er letterlijk niks van merken. Bovenal maakten we duidelijk dat onze dienstverlening niet verandert, maar dat het er onder de motorkap alleen anders uit gaan zien. En als er iets verandert in onze dienstverlening, is dat omdat we meer tijd en ruimte hebben om te innoveren en excelleren. Kortom: outsourcen brengt ook voor de klant voordelen.

Wat is een concreet klantvoordeel van het outsourcen naar Fundaments?

Doordat wij gebruik maken van de diensten van Fundaments, hebben wij extra functionaliteiten tot onze beschikking. Hierdoor is het in de nabije toekomst voor onze klanten mogelijk om onder meer zelf resources op- en af te schalen vanuit een selfservice portal. Dit wordt onder water automatisch verwerkt. Klanten hebben hier geen werk meer aan en wij ook niet.

Wat was de grootste uitdaging in het hele outsourcingsvraagstuk?

Het overtuigen van onze eigen medewerkers, en specifiek onze techneuten, over waarom we dit gedeelte van onze dienstverlening uitbesteden. We hebben ze stap voor stap meegenomen in deze reis en ze perspectief geboden door te laten zien dat het een nieuw begin is van hoe diensten in een Hybrid Cloud-strategie ingevuld kunnen worden. Dat we de talenten van de mensen die ín het platform bezig waren, nu inzetten óp het platform om klanten op die manier te helpen en te adviseren. Want in die dienstverlening ligt onze kracht. Daar willen we excelleren. Door te outsourcen kan iedereen nu bezig met onze corebusiness. Een deel van de techneuten uit ons datacentrum heeft inmiddels de implementatie voor onze klanten op zich genomen binnen de Hybrid Cloud-strategie. Het andere deel werkt aan het beheer van de klantomgeving binnen die Cloud-omgeving. Samen werken we zo aan onze missie om de meest servicegerichte ICT-dienstverlener van Nederland te zijn.

Robbie, wat betekent de samenwerking met Fundaments voor de toekomst van Exite?

Heel veel. Het outsourcen van onze Cloud-infrastructuur geeft ons vleugels. Wij kunnen dankzij de IaaS-laag van Fundaments ons talent, onze tijd en onze middelen investeren in de zaken die er voor Exite écht toe doen richting de toekomst. Een toekomst die ik in samenwerking met Fundaments rooskleurig tegemoet zie. Het is een hele prettige samenwerking met een betrouwbare partner. Met echte vakmensen. We weten dat de omgevingen van onze klanten bij Fundaments in goede handen zijn en dat is ons enorm veel waard.


JOIN OUR CLOUD DEEP DIVE WEBINARS

Bent u benieuwd hoe de migratie van de workload van uw klanten precies in zijn werk gaat en hoe ervoor wordt gezorgd dat alle data veilig is en dat de migratie geen impact heeft op uw klanten? Neem dan deel aan de webinar ‘hoe migreert u geruisloos uw klanten naar de Cloud’ van 18 augustus. CTO van Fundaments Larik-Jan Verschuren legt alles uit wat u moet weten over het outsourcen van uw Cloud-infrastructuur. Daarnaast is er gelegenheid om vragen te stellen over hoe dit voor uw bedrijf kan werken.

Dus save the date en doe mee!

Inschrijven

Over Exite ICT

Exite ICT maakt sinds 1998 impact met ICT-oplossingen en -diensten voor het grotere MKB. Bij dit Enschedese full-service ICT-house staan partnership en een onderscheidende consultieve aanpak centraal. Met toekomstbestendige ICT-oplossingen en de deskundige service- en supportorganisatie draagt Exite bij aan het succes van organisaties. Dankzij de slimme inzet van ICT levert Exite klanten waarde door hen optimaal te laten presteren, slimmer te laten werken en succesvol te transformeren.

Deze website maakt gebruik van cookies.
We gebruiken cookies om content te personaliseren en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook gebruiken we informatie over uw gebruik van onze site voor analysedoeleinden.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is informatie te vergaren die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze informatie wordt zo waardevoller voor ons.
Ingeschakeld Uitgeschakeld