Ben jij als IT-manager voorbereid op de steeds veranderende markt?

Larik-Jan, CTO bij Fundaments, vertelt in dit artikel hoe hij future proof blijft. De digitale wereld ontwikkelt zich natuurlijk razendsnel, maar hoe volgt hij de belangrijke trends om up-to-date te blijven?

Geschreven door
Iris Nicolaas
&
Geplaatst op
14
-
10
-
2021
2024
Geschreven door
Iris Nicolaas
&
Geplaatst op
14
-
10
-
2021
2024

De klant als basis

Larik-Jan: “een goede IT-manager gaat mee in deze continu veranderende wereld en toetst de trends aan de hand van een aantal bronnen, namelijk: de klanten, de techniek en de markt. Eén van de belangrijkste informatiebronnen voor mij persoonlijk zijn onze klanten. Ik ga graag met ze in gesprek, met als doel om te achterhalen waar hun uitdagingen liggen, waar ze tegenaan lopen en waar wij ze bij kunnen helpen. Dit kan zowel op operationeel niveau als op strategisch niveau. Aan de andere kant besteed ik ook veel tijd aan het doen van marktonderzoek: ik ben geabonneerd op nieuwsbrieven, lees veel rapporten, spreek met leveranciers en doe online research. Al met al probeer ik zoveel mogelijk informatie zelf uit de markt te trekken.

Office of the CTO

Daarnaast heb ik natuurlijk een technisch hart en wil ik graag zoveel mogelijk nieuwe tools zelf testen en proberen. Dit doen we onder andere in ons Office of the CTO. Dit is eigenlijk onze technische speeltuin. We nemen niets zomaar aan van een leverancier, maar blijven kritisch en testen een oplossing altijd uitgebreid voordat we het in gebruik nemen. We zijn en blijven een groep met eigenwijze techneuten, dus technisch moet altijd alles perfect werken. We moeten op een oplossing kunnen vertrouwen en het moet kunnen werken in het landschap waarin we opereren: het veelvuldig en herhaaldelijk in kunnen zetten voor meerdere partners is daarin key.

Communities

In gesprek gaan en vooral blijven met concullega’s is ook erg belangrijk. Dit doen we onder andere bij de communities uit de branch, zoals bij Dutch Cloud Community: de brancheorganisatie voor hosting-, cloud-, VOIP-, en managed serviceproviders in de Nederlandse markt. Vanuit deze organisatie worden geregeld netwerkbijeenkomsten georganiseerd waarin we kennis met elkaar delen. Daarbij is het leuke aan de Nederlandse markt: de community is overzichtelijk en in Nederland zijn we erg open naar elkaar toe. Ook het bijwonen van events, zoals VMworld en het bezoeken van beurzen zie ik als belangrijke informatiebron.

No items found.
No items found.
No items found.