Sluiten

Zoeken

In 4 stappen naar een ijzersterke back-up-strategie

Iris Nicolaas
Door Iris Nicolaas op 27 oktober 2020
Cloud Connectivity
Geschreven door
Iris Nicolaas
Geplaatst op
27 oktober 2020
Tags
Cloud Connectivity
Back up Fundaments 1

Wat is belangrijk bij het maken van een goede back-up? Wat gaat er vaak mis? En hoe kunt u testen of uw organisatie een goede back-up-strategie heeft? U leest het hier!

Een stevig back-up plan is een essentieel onderdeel van de bedrijfsstrategie van uw organisatie. Na een storing of defect wilt u immers zo snel mogelijk weer aan de slag zonder verlies van bedrijfskritische data, zodat de continuïteit van uw organisatie gewaarborgd blijft. Toch komt het regelmatig voor dat er back-up-fouten worden gemaakt, omdat men bijvoorbeeld niet duidelijk heeft welke facetten van een back-up-plan extra aandacht verdienen.

WAT IS BELANGRIJK BIJ HET MAKEN VAN EEN GOEDE BACK-UP?

Hier kunnen we kort over zijn. Bij een back-up is het namelijk van groot belang dat u bewust bent van de volgende drie punten:

  • Test uw back-up regelmatig;
  • Zorg ervoor dat uw back-up-technologie onafhankelijk is van de productielocatie, dus in een ander datacenter met minimaal 50 kilometer afstand en niet in hetzelfde netwerk;
  • Maak regelmatig back-ups en houd altijd in uw achterhoofd wat de toelaatbare tijd voor restore (Recovery Time Objective – RTO) en het toelaatbare dataverlies (Recovery Point Objective - RPO) van uw back-up-strategie is.

Uitleg van de definities RPO en RTO

RPO staat voor de hoeveelheid data die verloren gaat. Stel u heeft een RPO van vier uur, dan betekent dit dat in het ergste geval alleen de data van de laatste vier uur verloren gaat.
RTO houdt in dat wanneer u een RTO van twee uur heeft, uw applicatie in het ergste geval twee uur niet beschikbaar is.

WAAR GAAT HET MIS?

Helaas staat niet iedereen stil bij het belang van bovenstaande punten, waardoor er fouten worden gemaakt bij het configureren van back-ups. Zo horen we weleens dat een restore te lang duurt waardoor een organisatie een tijd stilligt. Maar we horen ook regelmatig dat er een back-up terugkomt die niet de juiste data bevat, omdat er niet genoeg back-up-momenten gemaakt zijn of de data gewoonweg te oud is (dan is er dus sprake van een te hoge RPO). Hartstikke vervelend natuurlijk, maar ook simpel op te lossen.

Wilt u zeker weten dat uw back-up-strategie staat als een huis? Stel uzelf dan de volgende vier vragen:

1. Bent u zich bewust van de basisregels die van toepassing zijn op uw Cloud-omgeving?

Eigenlijk geldt hier: hoe zekerder, hoe beter. Een belangrijke regel die u hiervoor kunt gebruiken is de 3-2-1 back-up regel. Dit houdt in dat u van uw data 3 kopieën moet maken, die u vervolgens op 2 verschillende soorten media en op 1 andere locatie opslaat. Zorg er dus voor dat uw back-up altijd onafhankelijk is van de productielocatie. Hier komt Fundaments om de hoek kijken. Door gebruik te maken van de innovatieve technologie van Cohesity slaan we uw data op een andere locatie en op een ander platform op. Cohesity maakt hierbij gebruik van het WORM-principe: write once, read many. Dit zorgt ervoor dat informatie of gegevens niet kunnen worden gewijzigd als ze eenmaal zijn geschreven en opgeslagen. Er is dus geen impact op uw back-up als de productieomgeving wordt geraakt door een ransomware aanval. Lees hier meer hierover.

2. Werkt uw restore wel? Test u dit regelmatig?

Veel organisaties maken back-ups, maar vergeten vervolgens het belangrijkste onderdeel: testen van het restoren van een back-up. Controleer uw back-ups daarom regelmatig. Wordt alle data wel volledig gekopieerd? En werkt alles na een restore? Cohesity heeft hiervoor eenTest/Dev mogelijkheid ontwikkeld. Dit is voor het testen van software met back-up-data, maar tegelijk ook het bewijs dat de back-up naar behoren werkt. Test/Dev doet een restore van data in de aparte omgeving, zodat er geen impact is op de productieomgeving.

3. Hoelang duurt het volbrengen van een restore?

De snelheid van een restore is van groot belang. Hoe groter uw omgeving, hoe langer een restore duurt en hoe meer tijd het dus kost om weer terug te keren naar dezelfde productieprestaties. Zorg er dus voor dat je hiervan op de hoogte bent, zodat uw organisatie zo min mogelijk vertraging in dienstverlening ervaart en u uw bedrijf continuïteit waarborgt. De recovery time (en daarmee RTO) moet zo laag mogelijk zijn.

4. Heeft u naast een back-up ook een DR-dienst nodig?

Wanneer blijkt dat vanuit uw RPO- en RTO-eisen de back-up niet kan voldoen, is het raadzaam om ook te kijken naar een Disaster Recovery oplossing (DR). Zo’n oplossing zorgt ervoor dat uw productielocatie eenvoudig en snel kan worden opgestart in een alternatieve locatie. De back-up strategie kan dan omgevormd worden naar het opslaan van data voor de lange termijn, daar waar de DR-dienst zorgt voor een snelle uitwijkmogelijkheid. Zie de vergelijking tussen back-up en DR hieronder:

RPO
Back-up: uren tot een dag
DR: seconden tot een aantal uren

RTO
Back-up: uren tot dagen
DR: minuten

DE 5 MEEST GEMAAKTE FOUTEN IN BACK-UP

We delen in deze whitepaper onze kennis over back-up, schetsen aan de hand van een stappenplan hoe u een ijzersterke back-up strategie kunt inrichten voor uw klanten en laten onder meer aan de hand van een klantcase zien hoe de back-upoplossing van Fundaments in de praktijk werkt. Deze whitepaper is zowel voor professionals die aan het begin van de professionalisering van hun Cloud staan als organisaties die hun Cloud-platform naar the next level willen brengen.

DOWNLOAD WHITEPAPER
Larik Jan CTO Fundaments

Bel of mail Larik-Jan

+31 (0)88 4 227 227 [email protected]
Deze website maakt gebruik van cookies.
We gebruiken cookies om content te personaliseren en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook gebruiken we informatie over uw gebruik van onze site voor analysedoeleinden.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Ingeschakeld Uitgeschakeld
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is informatie te vergaren die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze informatie wordt zo waardevoller voor ons.
Ingeschakeld Uitgeschakeld