cases to be proud of

EXPRO it over de voordelen van digitale werkplekken

Werkplekken zijn aan het veranderen. De traditionele werkplek verandert steeds vaker in een digitale werkplek. Wat een digitale werkplek is kunt u hier lezen, maar hoe werkt zo’n digitale werkplek in praktijk? Jeroen Busschers van EXPRO it legt dit uit aan de hand van twee cases.

De gebruiker als uitgangspunt

De eerste case is van Stadsbank Oost Nederland. Met medewerkers verspreid over de hele regio, is thuiswerken er heel gebruikelijk. Vanwege de aard van de werkzaamheden worden er hoge eisen gesteld aan security. EXPRO it was betrokken bij het advies- en implementatietraject. “Er waren drie kandidaten: Citrix, Microsoft en VMware. De keuze is gevallen op VMware Horizon”, vertelt Busschers. Hij geeft aan dat VMware de betere keuze was, omdat het beter met resources omgaat en minder complex is. “Daarnaast merk je dat er echt wordt nagedacht over zowel integratie als de gebruiker” zegt Busschers. “Alle kandidaten hebben de afgelopen jaren bedrijven of diensten overgenomen en bij VMware zien we dat die integratie het best is gelukt.” De gebruiker is het andere punt dat Busschers noemde. “In tegenstelling tot andere leveranciers die vanuit een beheerdersrol zijn ontworpen, merk je aan alles dat VMware echt de gebruiker als uitgangspunt heeft genomen. Dat is een fundamenteel verschil.”

Gescheiden profielen

De medewerkers van Stadsbank Oost Nederland hebben dankzij VMware Horizon altijd toegang tot alle data die ze nodig hebben om hun werkzaamheden te verrichten, waar ze ook zijn en vanaf welk device dan ook. Voor bedrijven die vanwege veiligheidseisen een scheiding willen tussen werk en privé applicaties is er VMware Workspace One. Busschers spreekt daarbij over “aparte containers”. Dit betekent bijvoorbeeld dat als een gebruiker op een zakelijke app is ingelogd, er geen mogelijkheid is om deze data met de persoonlijke sociale media toepassingen te delen. Die persoonlijke apps kunnen en mogen wel geïnstalleerd worden, maar dan in het privé profiel.

Connectiviteit geen issue

Busschers heeft eerder al aangegeven dat VMware Horizon heel zuinig met resources omgaat. Dat geldt zowel voor de serverzijde als voor de cliëntkant. Dat laatste is voor medewerkers van Stadsbank Oost Nederland, die geen toegang hebben tot hoogwaardige breedband connectiviteit, een groot voordeel. “Stadsbank Oost Nederland heeft medewerkers die net over de grens of in de buitengebieden werken. Hier is de beschikbaarheid en kwaliteit van breedband beperkt,” legt Busschers uit. “Deze medewerkers kunnen gewoon werken, omdat er maar een beperkte hoeveelheid data over de lijn wordt verstuurd. We weten dat er door deze groep ook zonder problemen gebruik wordt gemaakt van 4G. Dat connectiviteit geen issue is, is voor iedereen die vanuit het verleden ervaring heeft met remote desktops en mobiele werkplekken, een hele verademing.”

“Dat connectiviteit geen issue is, is voor iedereen die vanuit het verleden ervaring heeft met remote desktops en mobiele werkplekken, een hele verademing.”

Databescherming door VMware Horizon

De tweede case gaat over Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe B.V.waar veel ontwerpen worden gemaakt. Voor deze werkzaamheden werden voorheen zware workstations ingezet. Het bedrijf werd echter met enige regelmaat geconfronteerd met medewerkers die vanuit huis moesten werken. In dat soort situaties werden de workstations opgepakt en bij de medewerker thuis neergezet. Hoewel dat werkte, was er een grote zorg: alle ontwerpen en data stonden daardoor buiten de deur. Het risico op verlies of diefstal van deze data is nu geminimaliseerd, doordat er is gekozen voor VMware Horizon. Busschers: “Wat we bij deze klant zien is dat thuiswerken een stuk veiliger en gemakkelijker is geworden. Daarnaast kunnen ze veel eenvoudiger op de locatie van leveranciers het werk tonen en bespreken.”

Per werkplek kunnen er verschillende profielen worden gebruikt. Busschers: “Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ontwerper die inlogt met het passende profiel. Daarna logt hij uit om in een testomgeving te zien wat er is gemaakt en vervolgens logt hij voor de productie met een derde profiel in. Dat scheelt echt veel tijd en ook kosten, want de medewerker heeft geen afzonderlijke machines meer nodig.” Bij VMware Horizon wordt een licentiemodel gehanteerd op basis van gebruik, dus niet op basis van gebruiker. Daardoor is een dergelijke werkplek configuratie veel gemakkelijker te realiseren.

“Wat we bij deze klant zien is dat thuiswerken een stuk veiliger en gemakkelijker is geworden. Daarnaast kunnen ze veel eenvoudiger op de locatie van leveranciers het werk tonen en bespreken.”

Wat betekent optimalisatie van de digitale werkplek voor werkplekbeheerders?

Busschers ziet vooral dat ondersteuning een stuk eenvoudiger wordt. “Een digitale werkplekoplossing, zoals VMware Horizon, geeft de beheerder meer inzichten, waardoor beheer gemakkelijker wordt. Verder zijn zaken als updates uitrollen en profielen beheren eenvoudiger.” Dit zijn, onderstreept Busschers, pluspunten voor zowel de beheerder als de gebruiker. Daarnaast ziet hij een connectie met een ontwikkeling die al langer zichtbaar is. “Werkplekbeheerders worden steeds meer applicatiebeheerders. Dat is een belangrijke en positieve verandering voor de mensen die het betreft, omdat dit meer voldoening geeft.”

Voor wie is digitale werkplek geschikt?

Busschers: “We merken nog steeds dat er gedacht wordt dat dit vooral iets is voor enterprises. Maar met het voortschrijden van de techniek, kan het ook voor het MKB al een interessante en realistische oplossing zijn.” Busschers ziet kansen bij omgevingen vanaf 15 werkplekken. Overigens zijn VMware Workspace One en Horizon ook voor kleinere bedrijven die heel erg op de veiligheid van data moeten letten, zoals notarissen en advocaten, echt de overweging waard. Wat Busschers betreft is de markt voor digitale werkplekken in het algemeen veel groter dan menigeen zich realiseert.

De rol van Fundaments

Busschers: “Steeds meer van onze klanten willen 100% zekerheid over de fysieke locatie van de data, wat onder andere te maken heeft met de AVG/GDPR”, zegt Busschers. “Met Fundaments als IaaS-provider weten we dat we daaraan voldoen. Daarnaast vinden wij het belangrijk om zaken te doen met een partij die meer kan dan alleen de benodigde software leveren. Goed advies over de benodigde hardware resources voor de Virtual Desktop Infrastructure (VDI)-omgevingen is bijvoorbeeld ook essentieel voor ons. Dat ze daarnaast ook de Nvidia video-oplossing kunnen leveren, maakt Fundaments voor ons een zeer geschikte partner. ”

Bij Fundaments herkennen we deze ontwikkeling. Als IaaS-aanbieder beschikken wij over alle vereiste certificeringen om partners met overheden, zorginstellingen en bedrijven als klant, te kunnen bedienen. In combinatie met onze jarenlange ervaring en de bewuste keuze onze eigen dienstverlening vanuit Nederlandse datacenters aan te bieden, zijn wij daarom optimaal in staat uiteenlopende digitale werkplek toepassingen mogelijk te maken.

Meer weten over de diensten van Fundaments? Neem dan gerust contact met ons op via info@fundaments.nl of bel naar 088 4227 227.